Skjuta lavender

Jag ligger på en äng i södra Sverige. Sommaren bränner in fler fräknar än vad jag kan ana.
Jag skjuter lavender rakt in i blodet. Jag skjuter lavender bland valmoblommor som ännu inte fallit sönder. Den stark doften i mitt blod spränger alla blodets tunnelväggar och vips så har jag blod i hela mig. Men jag går varken sönder eller lagas till det bättre, samma men olik. Himmlen flyger bort och jag har en katt i magen som heter Jonas. Borås ligger flera tiotal mil bort och minnen från tiden när jag var två år gammal finns bara i himmlen och hos min pensionerade far. Himmlen flyger iväg och ersäts av nya himmlar. Himmlar kommer, himmlar går. Bredvid mig ligger inte bara en laddad lavenderspruta utan även du.

Du som i kärlek och du som i kärlek och vänskap. Du som i alla. Den enda som säger något är Mr Wind som pustar något i mina öron som är så obegripligt att jag till slut bara vill säga, “Compadre, speak up eller sluta förstöra min frisyr.”

Mr. Wind blir hes och ger sig av mot en halstablett och lämnar mig med en himmel som är här för att stanna.
“Well, I’m Axel nice to meet you” och en målande tanke får stanna kvar innanför pannbenet så jag kan känna igen Herr och Fru Himmel när vi språkas nästa lavenderspruta.

Och jag vill fortsätta knarka lavender rakt in i blodet för jag trivs här och nu. Jag låser upp min mobil och läser tre, fyra stycken meddelande från en doktor i Quimologi. “Hugo och ?” Jag svarar, “Julia”. Doktorn tappar talförmågan och jag ber honom plocka upp den igen och ger honom en bortglömd  titel, Gudfadern.

Gudfadern påminner om min egen filosofi och vips så är vi två. Minsta enheten är två

Leave a Reply

