Så försvann jag

I en ubåt, i en trädgård, i en radhusförort, i en stad sitter jag i tankar om vad som innerst inne räknas. Det enda som lyser är ubåten och mitt huvud som går i högvarv. På arton europallar i en ubåt sitter jag och stirrar ut i det mörka, tomma intet. Med tung och sällsynt andning och händerna krampaktigt på styrspakarna har jag bestämt mig bort för ett slag.

Så försvann jag.

Inte för att det spelade någon större roll om det var fiskar, fåglar eller äppelträd utanför mitt ubåtsfönster, men jag ville komma åt nygamla intryck. Jag bytte bort äppelträden mot kvinnofrisyrer som dansade magdans med mjuka svallande rörelser utanför mitt runda förarfönster. Lukten av kvinna och den ofrånkomliga parfym och hårvårdsproduktdoften trängde igenom plåten in i mina sinnen. Jag kom till horisonten och såg vad som kunde bli om några år, men tittade jag ut igen var det ebb och någon horisont syntes inte till. Men det gjorde mig ingenting. Min utflykt igenom ett landskap likt mitt eget men ändå ett nytt skapade nya stigar och tarmliknande former i hjärnan på mig. En utflykt betyder inte jakt och även om orden aldrig tänktes eller sades var allt underförstått i en symbios med drömmande romantik.

Ubåten blir i takt med att mina tankar flög i väg en rymdraket och jag skjuter i höjden.  Inget lock för öronen och ingen gravitation som kunde hålla mig nere existerar.

Så försvann jag.

Bort från de fuktiga dynerna till ett landskap av planeter med siluetter av kvinnokroppar. Min navelsträng höll mig kvar runt moderskeppet när jag utforskade den nygamla kvinnokroppen och glorian kring henne och hennes mage. När jag tittade ner mot världen i vilken mitt skal någonstans bor tänkte jag, det kommer bli lite trubbel. Ett nytt hus behöver nog byggas. För vad jag än kom hem med, utan, så är mitt hjärta stort nog att det nog inte kan rymma mer där det för närvarande bor. Ett höghus byggt av trä.

Leave a Reply

