(Livets största sanningar ligger gömda i dunkla parenteser.)

Livets största sanningar ligger gömda i dunkla parenteser. Jag har läst det och jag fick veta det i en parantes. Jag blir lika hoppfull som livrädd. Rädd för ett liv utan det jag vill vara så hoppfull om. Men grunden som blivit en bas står stadig när det blåser och jag säger högt till mig själv samtidigt som jag tittar bort mot horisonten och rycker på axlarna, c’est la vie! Den som får rätt får rätt och jag kommer bli lycklig med det jag har. Mycket händer utan att jag tänker på det i parentesen och låter jag mycket av det få bero kan sanningar bli verklighet.

Fuck time, turn this.

Livets största sanningar ligger gömda i dunkla parenteser. Det låter farligt och jag känner som om jag fått veta något i underground-miljö. Jag vet inte om det är jag som ska vara Jack Bauer, eller om det är Jack Bauer jag ska försöka hålla mig undan. Meningen sitter fast i huvudet som lappen på anslagstavlan jag inte får glömma. Den går med mig vart jag än går. Som Karl-Bertil Jonsson säger det högt för sig själv, att ta från de rika och ge till de fattiga, sitter meningen där på näthinnan.
Livets största sanningar ligger gömda i dunkla parenteser.

Livet, det du lever nu, dess största sanningar, de ligger gömda, gömda i dunkla parenteser. Jag bryter ner den, meningen, men kan inte annat än att se den som ljuset långt borta i slutet av tunneln.

Jag tänker låta den bero, för det är det den ska. Det är sådant som märks när den sätter sig som den gjorde.

2 Responses to “(Livets största sanningar ligger gömda i dunkla parenteser.)”

  1. Zald Says:

    Det känns alltid bra när man har kommit på någonting insiktsfullt som verkligen har satt avtryck hos folk. (och det blir ju inte sämre av att berömmet kommer från någon som själv är en begåvad skribent och en tänkande varelse)

    Om det inte kom fram i det första stycket, tack för komplimangen.

  2. dynamitaxel Says:

    Likaväl som jag tycker “skit ska skit ha” så måste det ju finnas en motpol. Simple as that!

    Annars är det lite väl mycket pessimism på jordens mörka rum…

Leave a Reply

