Life, oh life, oh life

Min kalender är tyngre än andningen då en katt myser ner sig i halsen på en astmatisk kattallergiker. Visa kvinnor och män, mamma och pappa, morfar, farmor, säger till mig “boka inte in och planlägg ditt liv” med uppmaningen att jag bör skriva upp just det.
– Axel, din kalender ter sig bättre om den bara är själva pärmen. Men vad vet jag om kalendrar? Jag har aldrig ägt någon. Vad vet jag om livet? Jag har aldrig levt något. En försupen granne stannar mig med sin stora hand på min axel. Han tittar mig djupt vindögt i ögonen och frågar: Vad heter dina kalenderflickor? Inte fan vet jag, rycker jag på axlarna så hans hand försvinner bort från mig. Jag går och muttrar för mig själv, varför skulle jag veta det? Jag vet ingenting om kvinnor. Jag är inte från Venus.
Jag tappar aptiten samtidigt som jag ger upp och bara inser att jag sitter fast i gyttjan som sträcker sig upp till naveln på mig. Det enda jag vet är vänner, för jag brukade vara en. Men morfar har lärt mig annat. ”Man ska se efter sig själv och göra det man måste. Resten har man inte tid med.” Man lever bara en gång, som en yngre tjej sa till mig i hopp om att få mig i säng för allt vi inte hann med den där kvällen vi slog följe men inte hamnade i varandra.
Jag frågar mig själv på min axel, bryr mig inte om vilken version; den onda eller goda, som svarar:
Är det därför jag gång på gång känner av myrorna i brallan och ger mig av?

(inget svar)

Hur dum får jag vara egentligen? Trots ingenting är som det inte var förr borde jag ju sett det uppenbara. Hur dum får jag egentligen vara?
Jag gräver mig upp ur gyttjan och beger mig till Stora torget för att låta folk spotta och skrika på mig. DU ÄR JU FÖR DUM I HUVUDET DIN INBICILLA JÄVLA NOLLA! HUR FAN KAN DU INTE FÖRSTÅ NÅGOT SOM INGEN VISAT ELLER SAGT? DU ÄR JU TOTALT VÄRDELÖS.

Värde lös. Utan värde. Inget av värde.

Jag torkar av mig alla ord, loskor och blickar och oddsar femtio kronor på det idiotiska. Vinner jag köper jag en ny tung kalender. I kattskinn.

Leave a Reply

