Lägerelden

Jag satt ensam uppe vid lägerelden, jag var ensam i hela lägret. Alla andra var ute på uppdrag och skulle komma tillbaka när som helst. Väntan är ett helvete. En pärs som aldrig tycks gå över.

Jag satt där vid elden som brann, där alla brukade samlas och ha det bra tillsammans. Jag satt och väntade och väntade och väntade och väntade. Jag satt så länge att gruset och stenarna jag hade borrat ner mig i blivit som en blandning av en krater och en stor amerikansk fåtölj. Ved hade jag så det räckte till sex veckor, maten skulle nog räcka den med.

Jag kan inte ha varit borta mer än några få minuter för att titta till lägret så hade alla jag väntat på kommit och gått ifrån lägerelden. Och där stod jag med en dränkt förhoppning om att få lite närhet och berättelser. Jag blev handlingsförlamad och visste inte riktigt vad jag skulle ta mig till. Det gjorde ont i bröstet av glädje över att de var vid liv, men kanske, ändå, mest smärta av längtan och saknad… Fan, hur kunde jag missa det som betydde något? Hur kunde jag slita mig från elden i några minuter.

Vad skulle jag ha ett helt läger till om jag inte fick dela det med någon? Inte fick jag några svar på det, inte. Inte ett enda svar på alla frågor jag hade. Alla energiklumpar inom mig som ville krama om någon fick mig att skaka. Elden värmde kroppen, men själen var i upplösningstillstånd gentemot hjärnan och alla dagdrömmar som hade skapats.

Jag ville inte lägga mig i inbördeskriget och skruvade ner mig bland grus och stenar för att få lite sömn. För det var som en slags gentlemanna-överenskommelse från allas håll, från mitt, hjärnan och själens, att sömn var ett bra medel mot längtan.

Tags: , , , , ,

2 Responses to “Lägerelden”

  1. Emil Says:

    Tjusigt inlägg, riktigt skönt flyt i språket och härliga liknelser.
    Waltz for Thoughts har nu Axel rakt upp och ned under “Bloggar vi gillar!”. En välförtjänt plats om du frågar mig.

  2. dynamitaxel Says:

    Tusen tack för det otroligt vänliga orden!
    Och till länken!

Leave a Reply

