Göra om, göra rätt

Så uppstyrd som jag var med kostym och vattenkammat hår hade jag nog aldrig sett mig själv. Allt blev så mycket allvarligare med pilotbrillorna och den hemliga mappen. Krigstillstånd i hela världen och jag hade lösningen i en mapp under armen. Jag ställde mig i hissen och, så fort som dörrarna slutit in mig i det lilla klaustrofobiska rörande rummet, vände jag mig mot spegeln och tittade allvarlig på mig själv.

– Det är hemligt, sa jag och såg så allvarlig och sammanbiten ut som jag bara kunde. Krig kräver sina hemligheter och taktik tänkte jag och gillade att jag såg ut som en viktigpetter utöver de vanliga viktigpettrarna. Jag hade recept på hur jag och mina allierade skulle kunna ta över världen från Obama och andra politiker som skaffat sig makt och inflytande av ett fint språk och ordsammansättande. Bush var borta och skulle förbli borta. Han hade eliminerats stod det i papprena som låg i den hemliga mappen. I hissen spelades Andrea Bocelli – Time to say goodbye.

Jag ville ha sex när jag hörde den. Jag visste inte alls varför, men jag ville knulla. Så enkelt var det. Låten satte igång något inom mig. Tydligen. Min hårda image rann av mig som svetten på en halvfet industrisemestertagare som pressar på campingens lilla badplats.

Det blev sommar inombords. Jag kände mig lite paff över att Andrea Bocelli, en blind låtsas operasångare, skulle kunna sitta inne på ett recept på vad som sätter igång mig.

Hissdörrarna slogs upp med ett pling och jag vaknade till lite, men inte helt. Min image kom dock tillbaka och jag drog ner mina ögonbryn för att se än mer bestämd ut. Jag gick mot det stora styrelserummet. Med den hemliga mappen under armen. Fy fan vad jag var full av makt och pondus. En blondin sekreterare utan djup öppnade dörren åt mig och hela styrelsen satt och inväntade mig och min entré.

– Så här ligger det till, sa jag där jag stod strax innanför dörren. Blondinen stängde och återgick till sina tidningar om kostrådgivning och bantning.

– Vi skiter i kärnkraft. Det är ett borgerligt påfund jag inte vill befatta mig med.

Alla slippsnissar började gråta av både utebliven kärnkraft men också att de inte hade någon makt kvar. Att den hade förflyttats från deras fina styrelserum med bubbelvatten och mahognybord skar med en trubbig kniv in i deras kolesterolfyllda hjärtan.

Jag hade fortfarande solglasögonen på mig och ögonbrynen långt nerdragna. Jag sa åt dem att gå på semester. Alla nissar började gråta krokodiltårar nu eftersom de inte gillade ordet semester. De ville inte buntas ihop med den industrisemestertagaren som pressade på lilla badplatsen. De ville kunna ta ledigt och åka ner till franska rivieran när det behagade. Att ha och ta semester under en bestämd tid gjorde ont i deras fria kapitalist själar.

Jag tog upp min mobil ur fickan och ringde upp några svartklädda män som skulle se till att det blev semester för alla. God mat, barn, sol och bad. Jag ville ju bara dem väl. Jag erbjöd kärlek men de ville bara ha porr. En illustration av något istället för den äkta varan. Som musik och melodifestivalen. Tvångstankar som kräver en artificiell känsla i byxan på slipsnissarna.

När alla hade gått sin väg med sorgsna blickar och gråthackande röster hällde jag bensin över mahognybordet och tände på. Sen fick allt brinna ner till grunden för att jag skulle kunna göra om och göra rätt. Jag tog av mig kostymen och satte på mig lite bekvämare finare kläder. Kavlade upp ärmarna och gjorde om. Gjorde rätt.

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

2 Responses to “Göra om, göra rätt”

  1. X Says:

    Imponerande att du fick in allt. Snygg text och som vanligt sätter den bilder i huvudet på mig och säger mig att vare sig du vill eller inte borde du skriva för film någon gång.

    !

  2. dynamitaxel Says:

    En vacker dag, X, så kanske jag sitter och skriver för film. Jag kan mycket väl tänka mig det. Så länge jag inte behöver ha ett finger med i spelet längre än vad det gäller skrivandet. Jag har inte mycket tillövers för tekniken och filmningens långsamma och utdragna inspelningstid..och redigering. Ingenting för mig. Jag har det i huvudet och ser bilder jag med inne i mitt arma huvud, det räcker för mig.

Leave a Reply

