Pessimus

Varje dag, jag menar verkligen varje dag, måste han fråga sig själv. Hur känner jag för mitt liv? Vad som helst är svårt att hitta när han inte öppnar ögonen. När ska du acceptera dig själv?

Han är sjuk och dämpad och monotom. Önskan om att bli iväg buren. Drömmen, den krackelerar och önskan inträffar inte. En tom blick ner i marken och det är synd om honom. Tiden är emot honom där han går, ensam. Ensammast i världen.

Vem och vad ska man skylla på? Precis allt. Allt är svårt att hitta. Han blundar för att inte se mörkret som möter honom på promenaden. Men hade han bara kisat så kanske han hade sett sig själv gå bredvid honom själv och sett en ljus möjlighet till insikt och självkännedom. Men han gick och blundade. När ska du acceptera dig själv?

Den enda gången han ser sig själv i spegeln är när han har kommit in i en oanvändbar tanke för framåtrörelse. Var gång ställer han sig frågan. Hur känner jag för mitt förflutna?

Han säger högt och självsäkert för sig själv:

– Andra övervinner och jobbar med kärlek, jag springer. Jag kan springa 42 kilometer.

Han satt på sitt rum och ältade ihop en livsplan för kommande vecka. Hur snart är nu frågade han och ringde några säkra kort. Men det fanns ingen kvar att skylla ifrån sig på. Så han öppnade ögonen såg ljust på sin tillvaro, men ögonen var ovana vid ljus och ögonen slöts igen. Allt är så svårt att upptäcka. Han som gick bredvid honom försökte slå sönder skalet för att ställa frågan var är du själv i allt det här? När ska du acceptera dig själv?

Men skalet var av pansar och svårt att ta sig igenom. Han muttrade konspiratoriskt:

– De gör mig penibel, marig och monotom.

Hans dröm som han en gång hade vid sitt första uppskattande uppfylldes aldrig. Tiden och alla andra blev fiender eller åtminstone hinder. Och frågan om han någonsin skulle acceptera sig själv nådde aldrig fram.

Tags: ,

Leave a Reply

