Sista permissionen

Nu har jag slut på permission. Jag är tillbaka i min fängelsecell för sista rycket, om tio dagar muckar jag. Trots det känns allt mycket värre än på länge. Jag är sjuk och känner mig än mer fast än vanligt. Som ett extra straff. Som att bli placerad i isolering bara för att. Jag ligger och får medicin lite då och då för att inte missbruka den. För snacka om att jag har missbrukat medicin i mitt liv. Substanser som påverkar kroppen på ett eller annat sätt har alltid varit min grej. Sarkasm.

Jag har snarare varit lika rädd för små vita piller, flytande lakritsdoftande sörjor i bruna glasflaskor, som jag är för att bli instängd och ensam. En liten lucka i dörren blir både räddningen och skräcken. Det blir den enda kontakten med annat liv, med en utomstående omvärld. Samtidigt blir det den hemska luckan som med en kall hand ger mig en uppmaning om att det är dags att äta och ta medicin för att sen smälla igen luckan och låsa in mig än mer.

Jag hör den stora nyckelknippan komma närmare. De svarta nyputsade skornas klackar ekar mot de tomma väggarna. Två röster. Inte en, utan två röster. Jag måste ha somnat och varit borta ett tag för doktorn är redan här för att ta sig en koll på mig. Jag får knarkmedicin jag inte ville ha. Cocillana. Flytande. Som ännu ett extra straff.

Om ett halvår fyller jag år och kriminalvården med läkaren i släptåg tillönskar mig en fin födelsedag. Med flytande medicin som jag spyr av, eftersom det påminner om kamp mot äcklig smak jag stred mot när jag var liten. Jag kunde spy av smaken och konsistensen av hostmedicinen Benylan när jag var liten. Ungefär arton-tjugo år senare är det dags igen. Nu är det en fångvaktare som får agera förmyndare och pressa i mig det äckliga. Fångvaktaren och förmyndaren heter Axel. Alla utom läkaren heter Axel.

Tags: , , , , , ,

One Response to “Sista permissionen”

  1. dynamitaxel Says:

    Tålamod är något jag alltid varit dålig på..I tell you more about that when we’ll meet!

Leave a Reply

