Jag ska bli avtrubbad

Akut viral nasopharyngit gör mig trött och tvungen att knapra piller. Jag läser Läromästarens blogg för att försöka hitta inspirationen. Min egen tycks ha dött när kroppen bestämde sig för att motverka bacillerna som invaderat min kropp. Allt med en sån förbannad tajming. Sitter upp i sängen för en gångs skull. Har på mig en sjukdress på mig, mjukiskläder som bara används när jag är sjuk. Säkert sjukligt i sig enligt många hobbypsykologer. Men de hostar jag bara baciller i ansiktet och glömmer bort deras patetiska leva-genom-andra-existens. Över mjukiskläderna sätter jag på mig Ernst Hemingway liknande jaktkläder och ger mig ut på jakt efter vad Läromästaren söker. Det briljanta i tillvaron. Men varje gång det blir någons tillstymmelse till jakt, när jag ska börja smyga, börjar jag alltid, varenda gång, att hosta. Inte nog med att det värker i hela kroppen när rethostan mobbar mig sönder och samman, nej då, jag skrämmer ju iväg allt briljant också.

Funderar på var i det briljanta ligger.

Just nu, när inspirationen är som en bortsprungen katt, känns det som att dagboken hägrar. Jag har något att berätta för mig själv. Är det dagboken som är DET intressanta och briljanta månne? Jag önskar att mitt huvud kunde vara nerkylt och klartänkande. Jag kommer inte fram till något vettigt. Vet inte vad jag ska skylla det på. Feber, akut viral nasopharyngit, eller allt utanför mig som händer… Det är dags att knapra två stycken redan starka tabletter igen. Jag ska bli avtrubbad. Randle Patrick McMurphy är ingenting mot vad jag kommer vara om det fortsätter så här. Det är jag som är Gökboet. Är så rädd för att det lilla jag lyckas skriva ner nu ska försvinna att jag sparar texten på datorn efter varje ny mening.

Jag fortsätter leta inspirationen. Går på sjöbotten trots att tidvattnet är högt. Slå mig på käften om det behövs. Jag vill inte drunkna. Dagboken ger mig en rejäl käftsmäll, på gränsen till vad jag tål. Men istället för att drunkna reser jag mig upp på matta och svaga ben och pallrar mig till sängen. Orkar inte skriva en rad mer. Speciellt inte inleda någonting nytt i dagboken. Inte nu. Piller och sen sväva iväg i någon dröm om vad som kan vara en framtid.

Det är ta mig fan det briljanta i tillvaron.

God natt.

Tags: , , , , , ,

2 Responses to “Jag ska bli avtrubbad”

  1. öööh Says:

    dä där ä fan inte ädge

  2. dynamitaxel Says:

    Hardline kanske det inte är…skulle jag vilja säga…

Leave a Reply

